LEAN principper
- Værdi for kunden
LEAN handler om at gøre de rigtige ting og dernæst om at gøre tingene rigtigt. Kunder kan være både interne og eksterne. - Værdistrømme
For at skabe værdistrømme skal der dannes et overblik over aktiviteter, hvilket sker ved at lave en værdistrømsanalysen. Her kortlægges alle de aktiviteter, der foregår i virksomheden – fra bestilling af produkt eller ydelse, til kunden har modtaget slutproduktet. - Flow
Når værdien er specificeret, værdistrømmen optegnet og det meste ikke værdiskabende spild er fjernet, er det næste skridt at skabe flow i de tilbageværende værdiskabende aktiviteter. Bedre flow giver kortere gennemløbstid. Et godt flow er en fordel for alle parter. - Træk
Træk betyder at ingen producent skal producere en vare eller en ydelse, før kunden ønsker det. Så derfor kaldes det at ”styre efter træk”, og her er der brug for optimal planlægning. - Skab det perfekte
Det sidste princip handler om at nå perfektionen ved hjælp af løbende forbedringer. Når der skabes en kultur, hvor alle tænker i forbedringer, kommer virksomheden aldrig til at stå stille, men vil hele tiden bevæge sig mod det perfekte.